Monday, October 4, 2010

Peristiwa Minggu Lepas


Minggu lepas, aku telah sms tunang adik aku berkenaan dengan status kerja di kapal malangnya dia memberitahu aku dia pun masih menunggu panggilan dari pemilik kapal itu untuk mengetahui status terkini. (Huhuhu macam gelap gambar je bunyinyer).Katanya lagi dia akan menghubungiku segera jika mendapat maklumbalas tentang job ini. (Ayat standard nak sedapkan hati bakal abang ipar...hehehe). Dalam kepalaku kini sedang mencari jalan lain untuk mengatasi masalah ini. Aku tak boleh terus menunggu begini. Insya Allah dalam minggu ini, aku bercadang nak mengeluarkan duit ASB aku yang sekarang ini tengah nyawa - nyawa ikan. Terpaksalah, sekarang aku terdesak nak pakai duit. Aku nak gunakan duit itu untuk membaiki kereta lama aku yang dah lama tersadai kat rumah. Dengan kereta itu, dapatlah aku bergerak bebas sikit untuk mencari kerja kat bandar. 

Mengenai kerja aku di dunia cyber pulak, aku telah membuat SEO ringan - ringan untuk 2 blog aku (Blog ini dan Blog Perniagaan PTC) dengan menghantar URL blog - blog ini ke dalam search engine utama seperti yahoo.com, Bing! (MSN Live Search). Ada 2 blog lagi yang tidak disebut aku ketepikan dari sebarang tindakan kerana buat masa ini aku hanya nak beri tumpuan pada 2 blog ini saje dahulu Selepas itu, aku mendaftarkan diri dengan Facebook, Technorati untuk mempelbagaikan sumber traffic untuk blog aku. Di samping itu juga, aku juga melibatkan diri dalam social bookmarking site iaitu Malaysia Story untuk tujuan yang sama. Sebenarnya semua ini aku pelajari secara bersendirian dari ebook - ebook (Aku akan buat satu topik  khas untuk buku - buku yang telah aku baca), guru - guru maya, blog- blog , forum - forum internet secara sedikit demi sedikit. So, ape yang perlu aku buat sekarang ialah menguasai bagaimana site - site tersebut berfungsi dalam menjana traffic untuk blog -blog aku. 

Aku juga telah mempelajari serba sedikit bagaimana nak menggunakan web atau blog analytic data menerusi google analytic, getclicky dan flagcounter. Pada masa yang sama jugak, aku telah mengkaji widget - widget, blog appearance untuk disuaipadankan dengan blog - blog aku. Itulah usaha yang telah aku buat pada minggu lepas. Korang masih ingat tak mengenai salah satu blog aku yang kena reject oleh google adsense ? Blog itu aku hentikan dulu buat sementara waktu kerana aku telah membuat satu blog baru khas untuk google adsense dengan niche "computer information" (Betul ke pemahaman aku pasal niche ni ? Kalau salah, harap tegur ye.. hehehe). Blog itu masih diperingkat pengisian content. Aku merancang untuk submit blog pada google dalam masa 2 bulan dari sekarang. Harap - harap berjayala. Amin.



RINGKASAN TINDAKAN - TINDAKAN  SQUTOPUS

1)Kerja Offline
i ) Masih menunggu status bila job kat dalam kapal itu akan dapat.
ii ) Merancang untuk mengeluarkan duit ASB untuk membaiki kereta, membayar bil -bil utiliti  dalam minggu ini


2)Membuat basic SEO untuk blog ini dan Blog Perniagaan mengenai PTC program (Paid-To-Click)
i) Hantar URL ke enjin carian utama. (Yahoo!,Bing!, Technorati)
ii)Membuat akaun Facebook, Malaysia Story Bookmarking  untuk dapatkan traffic.


3)Membuat blog baru (Tujuan untuk mendapatkan akaun Google Adsense)
- Guna niche computer information dan masih dalam peringkat pengisian content.
- 2 bulan dari sekarang baru apply akaun.

No comments:

Post a Comment