Saturday, October 9, 2010

Mempertingkat Ilmu Pengetahuan Sedia Ada

Setelah sebulan lebih terlibat dalam dunia blogging, blog - blog aku iaitu Blog Perniagaan PTC (Hantu PTC) dan blog ini mula menerima kunjungan pelawat walaupun masih terlalu sedikit bilangan unique visitor. Nampaknya usaha aku minggu sebelum ini memberi impak terhadap pengaliran traffic blog - blog aku.Syukur Alhamdulillah :). Di samping itu juga, aku juga telah mengemaskinikan blog mengenai informasi komputer untuk projek google adsense. Blog ini aku tak mahu usik lagi kerja - kerja SEO memandangkan kandungannya masih belum mantap lagi untuk dipersembahkan. Sebagai blogger yang masih mentah dalam selok - belok dunia berblogging ini, aku rasa ada baiknya aku fokus kat 3 blog ini sahaja. Blog - blog yang lain aku nak ketepikan dulu kerana aku takut jadi macam "Yang dikejar tak dapat,yang dikendong berciciran".

Pada minggu lepas juga aku banyak membaca ebook mengenai blogging dan komputer bagi menambah dan memantapkan lagi ilmu yang sedia ada disamping mencari bahan - bahan yang menarik untuk dikongsi bersama pembaca. Aku juga berusaha untuk menguasai ilmu menganalisis data dari web analytic, keyword tracker diperingkat asas disamping mempelbagai teknik mejana traffic dengan membuat promosi menerusi twitter dan Forum - forum online tempatan. Itulah usaha - usaha yang telah aku buat untuk menapakkan diri aku dalam dunia cyber pada minggu lepas.    


Inilah jenis kereta lamaku tapi gambar ini Daihatsu Charade G11. Yang aku punya G12 bentuknya lebih kurang sama.

Sekarang aku nak ceritakan usaha aku di dalam dunia realiti pulak, hehehehe. Minggu ini, kerja di kapal yang diberitahu oleh tunang adik aku masih belum mendapat jawapan yang pasti. Daripada aku menunggu macam tu, aku telah cuba membaiki balik kereta lamaku yang telah lama tersadai. Akhirnya dengan pertolongan ayahku, tunang adikku, kereta lama aku itu berfungsi semula. Rupa - rupanya bateri kereta aku yang dah tamat jangka hayatnya. (Betul ke bateri kereta biasa jangka hayatnya sekitar 3 tahun sahaja. Ada sapa - sapa kat sini yang tau ke pasal ni ?Hmmm). Nampaknya minggu depan dapatlah aku bergerak untuk mencari kerja di bandar kalau ada rezeki. Duit bateri kereta itu terpaksa aku berhutang dulu dengan ayahku yang juga mengalami krisis kewangan yang teruk (kesian ayahku) sementara menunggu aku mengeluarkan duit ASB hari ini.

RINGKASAN TINDAKAN - TINDAKAN SQUTOPUS 


1)Usaha Di Dunia Cyber
i ) Mempelbagaikan traffic source untuk blog ini dan Hantu PTC.(Twitter , Cari Malay Forum,WangCyber dan bina hubungan dengan blogger - blogger tempatan yang lain)
ii ) Menambah dan mendalami ilmu -ilmu blogging dan komputer menerusi ebook dan artikel - artikel di internet.
iii) Memahirkan diri ilmu menganalis data web analytic dan keyword tracker.
iv) Mengemaskini blog projek untuk Google Adsense.


2)Dunia Realiti
i) Baiki kereta bagi memudahkan pergerakan aku mencari kerja di bandar.
ii)Masih mengharapkan job di kapal walaupun harapan nampak semakin pudar.



No comments:

Post a Comment