Wednesday, October 20, 2010

Dinding Zon Selesa Aku Masih Belum Roboh

Setiap manusia dilahirkan dengan perangai dan sikap yang berbeza. Perangai dan sikap manusia ini terbentuk dari tindakbalas dan pengamatan terhadap perkitaran iaitu sejak kita lahir hinggalah ke hujung nyawa. Semakin lama kita terdedah dengan satu - satu persekitaran, semakin sebati satu - satu sikap atau perangai yang terbentuk dalam diri kita. Apabila makin sebati perangai kita, maka semakin sukarlah kita nak mengubahnya kepada yang lebih baik terutama jika kita mempunyai sikap yang negatif. Sebab itulah wujud zon selesa dalam diri kita dimana kebiasaan yang telah terbentuk sekian lama dalam diri kita telah menyebabkan kita begitu susah untuk keluar dari zon selesa itu.

Sehingga kini, aku masih lagi terperangkap dalam zon selesa. Dindingnya ku rasakan amat tebal untuk dipecahkan. Begitu kuat dinding ini masakan tidak ia telah terbina bertahun - tahun lama dalam diri aku ini. Seandainya aku tidak berusaha sekuat hati untuk memecahkannya, alamat sampai bila - bila aku tak keluar dari kongkongan zon selesa ini. Mana ada orang yang terus berlari sebaik sahaja dilahirkan. Semuanya perlu melalui pelbagai halangan sebelum menuju ke satu tahap yang baru. Ayuh Squtopus, kuatkan azammu, semangatmu dalam mengejar cita -cita. Janganlah kamu terus mengalah dengan kegagalan yang bertubi - tubi melanda dirimu.




P/S: Posting Untuk Motivasi Diri Sendiri. Hehehe 

No comments:

Post a Comment