Wednesday, September 22, 2010

Pengembara Squtopus Memulakan Langkah Pertama

Seperti yang korang semua tahu, sebelum korang memulakan perjalanan apa yang korang buat dulu ? Aku dapat rasakan mesti bermacam - macam jawapan yang keluar dari kepala korang kan. Aku tak boleh katakan jawapan korang salah kerana yang penting apa yang korang buat itu mencapai tujuan awalnya. Untuk aku sendiri, aku sudah memikirkan secara kasar apa yang perlu aku buat dulu sebelum aku mula mengembara untuk mencapai kebebasan kewangan. Matlamat sudah ditetapkan cuma menunggu langkah untuk dimulakan samada dengan meniarap dulu, merangkak, berjalan ataupun berlari terpulang kepada diri sendiri yang menentukannya. Selebihnya aku hanya bertawakal padanya.

Tujuan aku menulis di segmen Kembara Squtopus ini adalah untuk berkongsi pendapat dengan pembaca perjalanan aku dalam mengejar nikmat kebebasan kewangan secara real time. Aku akan ceritakan semua yang aku buat dalam mencapai objektif ini. Sama ada berjaya atau tak biarlah Allah sahaja menentukannya. Jika korang rasa cara aku ini berguna untuk korang manfaatkan, gunakanlah. hehehe. Jika korang rasa cara aku ini salah, harap tegur kesilapan aku dan bagi cadangan untuk mengatasi masalah yang timbul dari apa yang aku buat. Aku sedia menerima kritikan dan teguran dari pembaca semua.

Sebenarnya, semalam aku telah menulis rancangan awal aku pada buku catatan aku. Aku rasa perlu aku mengenalpasti dulu tahap kewangan aku sekarang. Aku telah mencatat bahawa aku perlu mengkaji 3 aspek penting dalam proses mengenalpasti tahap kewangan aku sekarang. 3 aspek yang dimaksudkan ialah :
  

 



1) ASET YANG SEDIA ADA                                                                                
Aku akan mengira jumlah wang simpanan aku di bank - bank, ASB, Nilai Saham Bursa Malaysia yang aku masih pegang sekarang, Aset Forex Online, Duit pada akaun Paypal aku hasil menyertai program PTC(Pay To Click) dan Harta - harta persendirian. 

2) LIABILITI SEKARANG                                                                                  
Tanggungan aku sekarang tak banyak cuma bil internet yang biasa aku bayar bulan - bulan. Bil - bil utiliti yang lain biasanya adik - adik aku yang lain yang bayar melainkan jika terdesak baru aku akan tampung. Untuk makan pun adik - adik aku yang support (Huhuhu... betapa tak bergunanya aku :( ) tapi memandangkan kami adik -beradik masih tinggal dengan ibubapa, masalah makan minum ni bukanlah masalah utama bagi kami. Roadtax kenderaan, Lesen Memandu buat masa ini boleh diketepikan dulu. Selain daripada itu, aku juga mempunyai hutang pinjaman pelajaran yang agak tinggi. Alhamdullillah setakat ini, Aku sekeluarga belum terpikir lagi untuk membuat pinjaman ALONG. hehehe. 

3) SUMBER KEWANGAN                                                                                         
Aspek inilah menjadi masalah terbesar aku. Sekarang, adik perempuan akulah yang paling banyak menyumbang kewangan untuk keluarga diikuti dengan adik lelaki aku. Ayah aku tak bekerja lagi kerana dia kini lebih menumpukan pada hal - hal akhirat ( Biarlah turn anak - anak pulak yang tanggung mak ayah ). Mak aku pulak ialah seorang suri rumah sepenuh masa. Aku pulak berharap pada hasil FX online yang sehingga kini masih belum menikmati hasilnya lagi disamping aktif dalam program klik - klik dapat duit (PTC). Aku bercadang untuk mencari kerja sampingan buat masa terdekat untuk mengurangkan sedikit beban liabiliti keluarga aku.    


Insya Allah, dalam minggu ini jugak, aku akan update hasil terperinci tahap kewangan aku bagi memudahkan aku merancang apa yang perlu dibuat untuk atasi masalah kewangan yang kronik ini bagi iktibar para pembaca sekalian.                                                                                                                                    

No comments:

Post a Comment