Friday, September 17, 2010

Eidulfitri Membawa Tuah Ataupun Sebaliknya ?

Setakat hari ini, mood raya masih lagi jelas kelihatan bagi umat islam di Malaysia. Seperti tahun - tahun sebelum ini, ramai di antara kita mengadakan rumah terbuka di sana sini dalam bulan Syawal ini. Aku sendiri pun dah menghadiri rumah terbuka kawan - kawan rapatku. Sebenarnya, dah lama aku tak merasakan kemeriahan dan kegembiraan hari raya ni sampai ke saat ini pun. Aku lebih banyak menyepikan diri dan boleh dikatakan hari raya ini keseluruhan masa aku dihabiskan di rumah sahaja. Tiada kawan - kawan bertandang bertanya kabarku melainkan ada beberapa orang yang aku boleh anggap sebagai sahabat dunia dan akhirat. Diorang la sentiasa ada disamping aku ketika susah dan senang. Syukur kepada Allah kerana masih mengurniakan aku sahabat - sahabat yang sedemikian.

Tentu korang tertanya - tanya kenapa aku menyepikan diri dari kawan - kawanku malah boleh dikatakan aku menyepikan dari masyarakat. Semuanya berpunca dari rasa rendah diri aku, kurang keyakinan diri tatkala mengenangkan hidup aku yang tak pernah merasa nikmat kebebasan kewangan. Semakin hari, tahap kewangan ku semakin teruk sehinggakan aku malu nak berhadapan dengan orang ramai. Memang semua orang mengatakan masalah aku normal tapi bagi aku adakah normal jika orang seusia aku ni selayaknya sudah memiliki keluarga sendiri, aset seperti kereta, rumah sedangkan aku masih terkapai - kapai menyara diri dan masih tinggal dengan ibubapa ? Mungkin aku terlalu obses dengan wang dan melupakan siapa PEMILIK punca rezeki iaitu Allah Yang Maha Pemurah. Oleh kerana itu, aku mulai redha dengan keadaan itu dan ingin memperbetulkan balik niat aku itu.

Bulan Ramadhan tahun ini menjadi titik pemula bagi perubahan hidupku dan aku amat bersyukur kerana dapat menyempurnakan dan menghayati ibadah itu lebih baik dari sebelum ini walaupun masih jauh dari sempurna. Cuma pada hari - hari terakhir bulan Ramadhan dan sehingga hari ini, aku tewas balik dalam berperang dengan diri sendiri untuk berubah. Memang terasa amat sukar bagi aku nak mengekalkan keadaan sebelum ini dan mengembalikan balik tempo hidupku ke laluan asal. Tapi tak mengapalah, selagi aku bernyawa, aku akan teruskan usaha aku ini. Semoga tuhan memberkati usaha aku ini.Amin.

No comments:

Post a Comment