Sunday, September 19, 2010

Kembara Squtopus Mencari Kebebasan Kewangan

Sehingga ke saat aku menulis entri ini, aku masih lagi berperang dengan diri sendiri. Aku tau perang ini takkan habis sehingga sampai ke hujung nyawa. Musuh - musuh utama aku sekarang ialah MALAS dan KEAZAMAN YANG LEMAH. Kalau dua musuh ini aku tak dapat nak kalahkan, sampai bila - bilapun hidup aku akan terus begini. Aku cuba menentang dan perlahan -lahan aku dapat rasakan musuh - musuh aku mula mengalah, masakan tidak, perasaan malas aku dapat dikurangkan dengan penulisan aku di blog ini. Perasan bagus nampak. Hehehe.

Sebenarnya masalah aku selama ini disebabkan kurang keyakinan diri yang melampau akibat masalah kewangan sampai satu ketika kesihatan aku pun terganggu akibat terlalu memikirkan masalah ini. Itulah punca utama aku fikir kenapa ia jadi begitu. Badanku lemah, lesu dan keletihan, otakku seperti tersumbat, tak boleh fokus melakukan satu - satu perkara, sakit kepala berpanjangan sebab masa itu bagi aku , seolah - olah wang adalah tuhan aku. Aku terlalu obses dengan wang sehingga aku lupa sebenarnya wang tak boleh membeli kebahagiaan dan ketenangan tapi yang boleh memberi semua itu hanyalah Allah Tuhan Yang Satu.

Kini, beransur - ansur aku memperoleh ketenangan dan kebahagiaan walaupun perjalanananya masih amat jauh lagi untuk sampai ke destinasi yang diharapkan. Di samping aku mengejar cita - citaku, aku mesti pastikan diri aku tak terlalu taksub dengan apa yang ingin dicapai kerana aku tahu Dia Yang Berhak Atas Segala -Galanya. Andaikata aku tak dapat apa yang diingini, aku pasrah dan redha terhadapNya. Tapi itu tak bermakna aku telah berputus asa, selagi nyawa dikandung badan, aku akan terus berusaha asalkan tidak bertentangan dengan apa yang diKehendakiNya.

Fokus aku terhadap cita - citaku sekarang ialah untuk mencapai apa yang dikatakan itu kebebasan kewangan atau bahasa directnya menjadi kaya dengan harta dunia. (Aku ingatkan kepada korang semua jangan terlalu mengejar harta dunia ini tapi carilah ia mengikut apa yang diredhai Allah sebab dengan Redha Allah sahaja semua rancangan kita akan dipermudahkan.). Aku meletakkan matlamat yang aku ingin menjadi jutawan dalam masa 5 tahun dari sekarang. Harap korang semua mendoakan kejayaan aku ya ? :-)

* P/S : Aku akan ceritakan apa yang aku buat dari semasa ke semasa perjalanan aku dalam mencapai matlamat menjadi jutawan dalam masa 5 tahun akan datang di bawah Label Kembara Squtopus. 

No comments:

Post a Comment