Saturday, September 25, 2010

Keputusan Analisis Tahap Kewangan

Aku mengambil masa 3 hari untuk menyiapkan satu laporan mengenai status tahap kewangan aku sekarang (Ceh, macam pakar kewangan pulak aku ini. hehehehe). Di bawah ini, aku paparkan kepada pembaca hasil report tahap amatur aku itu. Mungkin korang leh sumbangkan idea yang lebih bernas, siapa taukan ? Di blog aku ini, aku hanya memaparkan anggaran nilai kasarnya sahaja kerana nilai sebenar adalah rahsia kerana ia adalah maklumat yang terlalu peribadi.

1) NILAI ASET SEMASA
Aku campurkan nilai Simpanan Tetap aku di bank - bank, nilai terkini kaunter saham  Bursa Malaysia yang masih aku pegang, Barang Peribadi dan Hasil Pendapatan PTC(Pay-To-Click) program yang telah aku jalankan. 
Anggaran Nilai : Kurang dari RM5000. 

* Nilai Modal Trading Forex aku tak masukkan kerana bagi aku perniagaan ini terlalu berisiko dan modal boleh lesap bila - bila masa sahaja. Jadi, aku anggap modal ini sebagai consummable things (Barang -barang untuk digunakan dan musnah). Satu lagi aset aku tak masukkan ialah KWSP aku kerana bagi aku aset ini kita tak boleh kawal sepenuhnya (Nak keluarkan duit dia leceh dia punya proses, itu apa yang aku dengarlah, aku sendiripun belum pernah keluarkan lagi. Hehehehe).

2) NILAI LIABILITI SEMASA
Untuk Liabiliti ini, aku hanya menyenaraikan bil internet dan pinjaman pelajaran aku yang dah lama aku tak bayar akibat masalah kewangan. Bil - bil utiliti yang lain seperti air, letrik, telefon, roadtax kereta, yuran lesen memandu aku tak masukkan kerana pada masa sekarang 2 jenis liabiti yang aku senaraikan tadi no compromise type liabiliti.Kalau aku tak bayar liabiliti ini, punca pendapatan aku akan lenyap dan mana mungkin aku boleh lepas dari hutang pinjaman pelajaran. Liabiliti - liabiliti lain pun penting juga memandangkan aku boleh minta bantuan dari adik - adik aku, buat masa ini aku akan liabiliti itu boleh diketepikan dulu.
Anggaran Nilai : RM12000

3)SUMBER KEWANGAN SEMASA
Sumber Kewangan aku amat terbatas dan amat perlahan. Inilah aku rasa punca utama masalah aku. Aku terlalu bergantung pada FX Online trading yang terlalu berisiko, kaunter saham Bursa Malaysia yang memakan masa yang lama untung menikmati keuntungan, Sijil ASB yang hanya boleh dinikmati keuntungan setahun sekali dan Program PTC yang kadar janaan wangnya yang amat perlahan. Aku perlu membuat tindakan untuk mengatasi masalah ini. Tengok kepada nilai pendapatannya sudah mengecewakan aku tapi itu tak bermakna aku akan berputus asa. Sesekali Tidak
Anggaran Nilai : RM18

Gambar Ini Menunjukkan Laporan Keadaan Kewangan Aku  Sekarang Walaupun Taklah Sehebat Manapun. Huhuhuhu. Baik ada dari tak adakan? 


KESIMPULAN DAN TINDAKAN

1) Aku kena kawal atau cuba kekalkan nilai aset semasa aku untuk elakkan penggunaan wang untuk benda yang tidak perlu melainkan untuk perkara yang tidak dapat dielakkan. Nauzubillah.

2) Kalau boleh, aku nak tambahkan liabiliti aku. Kesianlah kat adik - adik aku  padahal diorang pun ada rancangan kewangan masing -masing. At least, aku boleh kurangkan beban dorang sedikit demi sedikit.

3) Perkara paling pokok untuk penyelesaian masalah ini, jika aku berjaya memaksimakan nilai sumber kewangan aku  boleh dikatakan masalah aku 80 peratus selesai. Aku akan kekalkan sumber kewangan yang sedia dan aku akan memikirkan cara lain menambah pendapatan. Kalau boleh, aku mahu mencari kerja tetap yang tak memerlukan komitmen masa yang tinggi seperti kerja masa pejabat sahaja. Sekurang - kurangnya, pada malam hari aku boleh buat kerja sambilan di rumah. 

  

No comments:

Post a Comment