Monday, September 27, 2010

Kerjaya - Kerjaya Yang Pernah Aku Buat


Kalau nak dicatatkan pada resume, kerjaya - kerjaya yang pernah aku lakukan sepanjang hidup aku taklah seGAH dan sehebat manapun. Huhuhuh. Lagipun, aku menulis pasal ini hanya sekadar berkongsi cerita dengan para pembaca blog aku ini disamping membuat penilaian adakah orang seperti aku masih ada ruang untuk berjaya seperti orang lain ? Pentingkah latarbelakang sejarah kerjaya seseorang dalam menentukan kejayaan hidup ? Tunggu !! Hehehehe. Simpan jawapan korang semua dalam hati dulu. 

Jika nak diceritakan secara terperinci, kerjaya aku bermula sebelum aku mula memasuki tadika lagi. Aku tak pasti umurku ketika itu berapa tahun, 3 tahun kot. Ketika itu, nenek angkatku seorang peniaga makanan seperti nasi lemak, mee goreng, bihun goreng, keropok lekor secara kecil - kecilan. Makanan - makanan tersebut akan dihantar ke restoran - restoran yang berdekatan. Aku dan adik - beradikku seperti biasa ditugaskan menjadi courier tak berlesen menghantar barang jualan tersebut. Dapatlah kami adik -beradik upah yang mencukupi untuk membeli gula - gula dan makanan ringan seperti ding - dang, kum - kum, mamee dsb. Haha. ( Hmm ini dikira kerjaya gak ke atau pertolongan seorang cucu untuk neneknya ....). Bila aku memasuki sekolah rendah, ketika umat islam mula berpuasa, aku menjadi peniaga kad raya yang masuk angin keluar asap pada rakan - rakan sedarjah. Masakan tidak, aku beli kad -kad raya modal RM1.20 pada ketika itu 5 keping perpaket  dan aku jual harga yang sama. Untung tidak, Rugi pun tidak. Aduhhh..... apa - apapun dapat jugak aku merasa pertama kali pengalaman menjadi peniaga.

Bila memasuki sekolah menengah ketika di tingkatan 1, aku juga sempat menolong nenekku menjual nasi lemak pada rakan - rakan satu tingkatan walaupun sekejap sebelum aku ditukarkan ke sekolah asrama penuh hinggalah sampai ke tingkatan 5. Selepas SPM dan sementara menunggu keputusan keluar, pertama kali aku merasa pengalaman menjadi pekerja bergaji seingat aku dalam purata RM200 sebulan sebagai stewardess merangkap tukang basuh pinggan, gelas, mop lantai, bancuh air dan ambik order) di sebuah kantin. Kantin tersebut ialah kantin untuk pemandu - pemandu lori trailer yang menunggu giliran untuk mengangkut barang dari kilang tersebut. Sempat juga aku melihat gelagat mereka yang gila - gila muka tembok. Ada ke patut, dorang main tarik - tarik seluar sesama mereka sampai ternampak bontot depan kak cashier yang masih muda kat tempat aku bekerja. Tak patut ..... Selepas itu, aku ditawarkan memasuki kolej berhampiran dengan rumahku sehingga aku menamatkan pelajaran di sana. 

Otak aku dah penat untuk meneruskan penulisan ini, rasanya cukuplah setakat ini dan aku bercadang ingin menyambungkan cerita ini pada posting yang akan datang. Insya Allah.


No comments:

Post a Comment