Thursday, August 26, 2010

Oh Ramadhan, Janganlah Kau Pergi Dariku

Sedar tak sedar, bulan Ramadhan dah sampai dipertengahan menunjukkan begitu pantas masa beredar sejak kebekangan ini. Alhamdullillah, aku merasa sangat bertuah kerana Allah S.W.T masih mengurniakan aku kesihatan dan kekuatan dalam menghayati bulan yang mulia ini walaupun tak sempurna seperti yang diharapkan. Aku rasa inilah Ramadhan yang terbaik bagiku sejak aku dewasa ini. Biasanya bila dah sampai waktu ini, aku dah tak pergi menunaikan solat sunat Terawih dan Witir. Leh dikatakan bilangan aku menunaikan Terawih dibawah 10 kali dari 30 hari berpuasa. Huhuhu, sedihnya aku bila mengenangkan betapa ruginya aku gagal menghayati bulan ini sepenuhnya. Apa - apapun aku sangat bersyukur kerana tahun ni aku lebih menghayati bulan yang mulia ini, semoga Tuhan berikan aku kekuatan melaluinya sampai ke penghujung Ramadhan ini.

Kenapa aku berfikiran sedemikian ? Entahlah, mungkin disebabkan sebelum ini aku telah dihukum atau diuji oleh Tuhan dengan kesempitan rezeki berikutan kelalaian dan kealpaan aku dalam memenuhi perintahNya. Segala perkerjaan yang aku buat semuanya seperti tak menjadi dan sehingga sekarang aku masih menjadi penganggur yang masih terkial - kial mencari tapak dan hala tujuan dalam hidup.Kawan - kawan sebaya ku ketika ini sudah pun mengecapi nikmat kehidupan berumahtanggan, ada anak dan pekerjaan yang baik sedangkan aku masih mencari - cari harga diri aku. Ahhhh! Aku malas nak pikirkan lagi perkara dulu sebab aku dah membuka buku baru bermula Ramadhan ini. Aku harap bulan mulia ini bakal menjadi titik tolak perubahan hidup aku. Amin.



No comments:

Post a Comment