Tuesday, August 24, 2010

Setiap Perbuatan Di Mulai Dengan Niat

Assalamualaikum W.B.T,

Tersenyum sendirian aku bila memikirkan bagaimana aku boleh terlibat dalam dunia blog ini. Opss, lupa aku memperkenalkan diri aku secara ringkas. Panggil aku SQUTOPUS saje. Buat masa ini, aku hanya mahu dikenali dengan nama SQUTOPUS memandangkan aku masih setahun jagung dalam bidang ini. Keyakinan  aku masih terlalu rendah untuk mendedahkan siapa aku yang sebenarnya.

SQUTOPUS ? Tentu korang terpikir apekebenda SQUTOPUS ni ? hehehehe. Sebenarnya ia kacukan 2 hidupan yang sama spesis tapi berlainan rupa. Masih tak nampak lagi ? Perkataan ini aku ambil dari SQUID + OCTOPUS = SQUTOPUS. Dua - dua spesis sotong kan tapi rupa dorang tak sama. hehehehe. Rasanya cukuplah ini sahaja pengenalan ringkas mengenai diri aku.

Berbalik kepada topik asal, kenapa aku letakkan tajuk "Setiap Perbuatan Di Mulai Dengan Niat" ialah untuk mengingatkan aku semula bahawa setiap niat yang baik dan ikhlas akan mendatangkan kesan atau hasil yang baik di kemudian hari. Dulu, aku selalu membuat sesuatu perkara hanya semata -mata memikirkan keuntungan dan pulangan yang setimpal hingga keikhlasan itu luput dari hati aku. Akibatnya, semakin lama keuntungan dan pulangan yang diharapkan semakin menjauhi diri aku, jiwa aku tak tenteram kerana merasa rezeki semakin sempit padahal hakikatnya rezeki itu datang daripada Tuhan Yang Maha Pemurah dan Dia berhak menentukan rezeki itu pada sesiapa sahaja yang dikehendaki. Akhirnya, aku mendapati niat aku inilah yang menjerumuskan aku ke dalam lubang yang aku cipta sendiri. 

ALLAHUAKBAR!! Niat dan Hasrat aku menulis blog ini ialah untuk berkongsi sedikit sebanyak apa yang aku tau dan pelajari dengan pembaca -pembaca blog ini agar dapat memberi manfaat dan faedah sebanyak mungkin daripadanya. Harapan aku juga agar pembaca -pembaca blog ini juga tidak loket memberi pandangan dan teguran sekiranya berlakunya kesilapan dari penulisan aku. Aku amat alu - alukannya :). Salam Pengenalan Dariku, SQUTOPUS.  

" APABILA KITA IKHLAS MELAKUKAN SESUATU KERANA ALLAH, REZEKI AKAN DATANG MENCURAH - CURAH DENGAN SENDIRINYA " 

No comments:

Post a Comment