Monday, November 22, 2010

Nak Bagi Ilmu Percuma Atau Nak Promosi Bisnes ?

Laman Web Penganjur Workshop Percuma Ebay
Sebelum itu, aku nak memohon maaf jika ada pihak yang tersinggung dengan posting aku ini secara langsung ataupun secara tidak langsung. Aku hanya meluahkan apa yang aku rasa berdasarkan pengalaman aku sendiri. Pada posting sebelum ini, aku telah mengatakan bahawa aku amat kecewa menyertai workshop berkenaan dan aku akan ceritakan sebab - sebab mengapa aku berkata sedemikian.

Cuba korang semua baca apa yang terkandung dalam kotak merah yang aku telah tandakan yang bertulis "Woksyop Percuma" bukan sesi kursus pengenalan, taklimat ringkas atau yang seumpamanya kan ? Tengok pulak venue workshop ini yang bertempat di Hotel Concorde, Kuala Lumpur yang bertaraf 4 bintang. Sudah semestinya korang semua agak teruja untuk menghadirinya atau mungkin aku sorang yang naif kerana terpedaya dengan trick marketing seperti ini. Bagi aku, kalau dah dinamakan workshop percuma, aku sangkakan mesti aku akan diterangkan step by step camana nak memulakan perniagaan Ebay di samping sesi demontrasi bagaimana sesi jual beli ebay ini berlaku. Dengan title "Percuma" dari iklan yang dipaparkan , aku taklah mengharapkan kesempurnaan dari program ini tapi sudah memadailah ilmu yang diperolehi digunapakai untuk memulakan bisness ebay secara kecil -kecilan buat permulaan. Nasib baiklah aku dah study serba sedikit pasal Ebay ini terlebih dahulu jadi taklah blur sangat apabila di beri penerangan oleh penceramah. Bagaimana pula bagi orang yang ZERO pasal Ebay ini ? Aku pikir mesti sia - sia dorang datang kerana penerangan yang diberikan terlalu asing bagi mereka dan penceramah hanya fokus bercerita tentang produk dorang, proses jual beli berjalan yang pada aku orang yang ZERO pasal Ebay atau perniagaan internet pastinya tidak dapat catchup apa yang diterangkan. Aku sekali lagi memohon maaf sekiranya ini adalah kebiasaan amalan program berbentuk seperti ini kerana inilah kali pertama aku menghadiri program sebegini.

Selepas itu, aku baru mengetahui motif workshop ini dibuat iaitu untuk mempromosi kursus berbayar RM2800 sekali seumur hidup. Sesiapa yang menyertai kursus ini secara automatik berdaftar sebagai komuniti peniaga Ebay berkenaan di samping menikmati kelebihan - kelebihan lain. Bagi aku yang menghadapi masalah kewangan yang kronik, semestinya kos kursus ini adalah diluar kemampuan aku. Lagipun, mana mungkin aku melaburkan duit sebanyak sedemikian pada sesuatu yang belum nampak hasilnya lebih - lebih lagi pada pihak yang aku tak tahu sejauh mana prestasi kejayaan dan reputasinya. Namun begitu, aku takdelah mengatakan workshop ini takde manfaat langsung, sekurang - kurangnya aku dapat juga belajar cara dan idea dorang mempelbagaikan bisness dari Ebay ini. 

Aku terkilan sangat pada program ini kerana :

1) Tak dapat maklumat apa keperluan yang perlu ada sebelum seseorang memulakan bisness menerusi Ebay.
2) Cara - cara mengesahkan akaun Paypal secara lengkap.
3) Masalah - masalah berkaitan Paypal dan Ebay yang biasa dialami oleh pengguna Ebay dan penyelesaiannya.
  

2 comments:

  1. posting yang menarik pasal workshop...

    apa yg dpt dirungkai...
    Tidak jujur pada istilah PERCUMA...

    ReplyDelete
  2. Yup. Bagi saya, ini trick marketing yang tidak beretika.

    ReplyDelete