Saturday, December 11, 2010

Minggu Belajar Ebay

Ebay menjadi fokus aku pada minggu ini. Sehingga ke hari ini, aku masih belum memulakan perniagaan dengan Ebay lagi memandangkan akaun Paypal aku masih belum disahkan (Akaun Paypal aku masih dalam Unverified Status) lagi oleh pihak Paypal. Sebelum itu, aku telah pun memohon pengesahan itu pada 9 December menerusi kad debit gambar ceri dari Maybank di mana menurut paypal proses itu memakan masa 3 hari. Akaun Ebay dah ada cuma tunggu verify akaun Paypal sahaja sebelum aku mula menceburkan diri dalam bidang perniagaan Ebay ini. Pada masa yang sama, aku telah mendalami ilmu - ilmu berjual beli di Ebay untuk meningkatkan keyakinan dan pengetahuan. Sebenarnya aku takut jugak nak menceburi bidang ebay ini memandangkan banyak hidden cost yang boleh menyebabkan kita kecundang dalam Ebay ini di samping beberapa masalah yang sering menghantui Ebayer yang aku kenalpasti melalui pembacaan aku di blog - blog dan forum. Apa - apapun kita kena berani menghadapinya bak kata motivasi yang sering kita dengar "Orang Yang Berjaya Ialah Orang Yang Berani Untuk Gagal Dan Belajar Dari Kegagalan". Aku juga telah menyenaraikan beberapa syarikat dropship dan mengenalpasti respon dari pengguna yang telah menggunakan perkhidmatan dari mereka. Memang agak sukar nak mengenalpasti syarikat tersebut memandangkan banyak faktor perlu di ambilkira bagi menilai prestasi sesebuah syarikat dropship.   

Berkenaan dengan jadual baru aku, nampaknya minggu ini aku gagal memenuhi aktviti yang perlu dibuat atas beberapa sebab iaitu masalah kepenatan mental dan fizikal serta beberapa tabiat yang tidak patut di amalkan untuk menjadi orang yang berjaya. Aku telah mengenalpasti kelemahan - kelemahan tersebut dan merancang untuk membuat sedikit modifikasi bagi membolehkan aku membahagi masa dengan efektif. Aktiviti berPTC, berForex dan berblogging terpaksa aku kurangkan sikit demi memberi tumpuan pada Ebay. 

Sementara itu, kerja aku di dunia realiti pada minggu ini aku perlu menyiapkan 2 tender bid invitation dari Petronas Carigali di samping membuat kerja - kerja berkaitan dengan sistem dokumen syarikat dan pertambahan arahan kerja seperti cara mengenalpasti tender - tender yang dikeluarkan oleh TNB dan Syarikat Swasta. Setakat ini, alhamdullillah, aku dapat mengatasinya dengan tenang walaupun masih terkemut - kemut membuat kerja. Hehehe.





RINGKASAN LANGKAH - LANGKAH SQUTOPUS

Dunia Cyber
1)Memohon pengesahan akaun Paypal menerusi Debit Card Maybank.
2)Mendalami ilmu Ebay melalui forum dan ebook.
3)Menyenaraikan syarikat dropship dan membuat penilaian ke atas mereka. 


Dunia Cyber
1)Belajar cara mengenalpasti tender - tender yang dikeluarkan melalui TNB dan Syarikat Swasta Berkenaan.
2)Menyiapkan 2 tender bid invitation dari Petronas Carigali.
3)Membuat kerja - kerja berkaitan dengan sistem syarikat ( Filing, Invoice, DO,PO dll.)

2 comments:

  1. Dah ada produk untuk dijual? Tak cuba dahulu di Lelong atau Mudah. Dengar E-Bay peraturan agak ketat?

    ReplyDelete
  2. Ooo macam itu ke? Belum ada lagi ni. Tengah cari niche yang bagus dan buat market research dan supplier. Tak nak main pickup je barang, nanti modal abis, barang pun tak laku. huhuhuh. Bro ada idea tak?

    ReplyDelete