Saturday, December 4, 2010

Pembahagian Masa

Sepatutnya aku perlu memulakan tugas sebagai admin assistant pada 1 December lalu setelah persetujuan 2 belah pihak antara aku dan kawan aku ( yang offer aku untuk kerja ini). Namun begitu, disebabkan ada tugas urgent iaitu untuk menyiapkan dan menyediakan documentation untuk sebuah tender, aku dikehendaki bertugas lebih awal iaitu pada 29 November 2010. Sebenarnya ini kali pertama aku ditugaskan terlibat secara langsung dalam penyediaan tender ini, agak peninglah jugak kepala aku nak menyelesaikan tugas ini tambah - tambah pula dah lama aku tak bergiat dalam bidang ini hmm maksud aku bidang industri gas dan petroleum. Otak pun masih berkarat dan kerja pun jadi lebih slow dari biasa. Alhamdulillah hasil dari bantuan 2 orang bosku, tugasan itu berjaya disiapkan pada masa yang ditetapkan walaupun aku rasa macam tak sempurna. huhu. Sepanjang minggu ini juga, aku diberitahu bidang kerja aku secara terperinci dan pada pandangan aku, kerja ini memerlukan komitmen yang agak tinggi terutamanya dari segi penggunaan masa. Apa - apapun, aku telah membulatkan tekad untuk meneruskan dan bersikap tunggu dan lihat apa yang akan terjadi seterusnya.

Apa yang membimbangkan aku sekarang bagaimana aku nak membahagikan masa untuk kerja ini dengan kerja berkaitan dengan pendapatan internet. Aku telah membuat penjadualan semula aktiviti seharian aku dengan lebih efektif  dan aku bercadangkan ingin memperaktikkannya pada minggu depan.Pada masa yang sama, aktiviti pendapatan internet tetap masih berjalan pada minggu ini ( PTC, Forex dan Blogging ) walaupun sedikit merosot disebabkan peruntukan masa semakin terbatas setelah aku mendapat kerja baru ini. Pada minggu ini juga, aku telah membuat VISA debit kad dari Maybank sebagai langkah awal aku nak menceburi bidang perniagaan Ebay. Kad tersebut penting untuk mengesahkan akaun Paypal aku bagi memudahkan aku berurusniaga di Ebay di samping menambah fungsikan lagi perkhidmatan paypal. Sehingga saat ini, aku masih belum mengesahkan lagi akaun Paypal kerana ada perkara yang masih meragui aku. Insya Allah, minggu depan akaun Paypal aku akan disahkan. Hehehe. "Setiap Kejayaan datang dari bermacam - macam pengorbanan". Aku yakin aku mampu mencapai kejayaan asalkan aku tak merungut dan mencipta pelbagai alasan untuk mengharungi cabaran demi cabaran.    

Sebahagian Dari Jadual Pembahagian Masa Yang Telah Aku Buat (Mungkin Aku Sorang Je Yang Faham Kot. Hehehe)




RINGKASAN LANGKAH - LANGKAH SQUTOPUS

Dunia Realiti
1)Menyiapkan tender dan rfq dari pelanggan - pelanggan (Memulakan tugas sebagai pembantu tadbir)
2)Membuat jadual pembahagian masa untuk kerja dan pendapatan internet.

Dunia Cyber
1)Membuat debit kad VISA dari Maybank untuk mengesahkan akaun Paypal.
2)Aktiviti pendapatan internet masih berjalan walaupun peruntukan masa semakin terbatas, 


 

4 comments:

  1. Bagus merancang dari main redah ajer. Pepatah Inggeris ada mengatakan,'Fail to plan to fail

    ReplyDelete
  2. Thanks bro. Ada masa nak juga mendalami ilmu blog ni dari bro.:)

    ReplyDelete
  3. Saya ini terlalu kerdil untuk dijadikan rujukan :-)

    ReplyDelete
  4. Kerdil bro ibarat gergasi di mata saya. hehehe

    ReplyDelete