Wednesday, September 29, 2010

Langkah Awal Telah Bermula

Tahap kewangan pun telah diketahui dan tindakan perlu segera dibuat. Sekarang ini, aku perlu fokus untuk mengatasi perkara no. 3 seperti yang telah disebutkan pada posting sebelum ini iaitu dari segi sumber kewangan. Masalah utamanya sumber - sumber kewangan aku sekarang memberi kadar pulangan yang terlalu rendah disebabkan faktor masa, kekurangan ilmu dan risiko yang tak menentu.

Untuk pengetahuan korang, aku telah belajar membuat blog dengan harapan aku dapat membuat duit dengannya. Setakat ari ni, aku telah membuat 4 blog. 1 Blog untuk perniagaan, 2 Blog untuk peribadi terdiri dalam Bahasa Melayu dan Bahasa Inggeris dan 1 Blog untuk menjana pendapatan dari Google Adsense. Semuanya masih diperingkat pengisian content (SEO pun belum buat lagi). Minggu lepas aku telah membuat permohonan untuk mendapatkan akaun Google Adsense melalui Blog aku tapi malangnya permohonan aku ditolak atas alasan isi kandungan blog aku tidak diterima buat masa ini. Kecewa jugak rasanya bila jadi macam tu, yelah penat - penat aku pikir nak buat ayat - ayat dalam bahasa omputih (Kalau bahasa melayu takpelah jugak..huhuh) last - last direject oleh google. Lemah semangat aku dibuatnya. Tapi takpelah, aku simpan dulu blog itu dan aku bercadang nak gunakannya untuk cara jana pendapatan yang lain. Pada masa yang sama, aku akan membuat satu blog baru agar menepati apa yang google nak.

Disamping itu, tunang adik perempuan aku ada memberitahu aku peluang kerja yang melibatkan kerja - kerja penyelenggaraan komponen elektrik diatas kapal. Tugas aku hanya perlu mencabut komponen - komponen yang rosak dan memasang semula komponen - komponen tersebut sesudah dibaiki menurut katanya. Sehingga hari ni, aku masih menunggu berita susulan pasal peluang kerja itu tapi belum mendapat jawapannya. Kalau ditakdirkan aku tak dapat bekerja jugak dalam masa terdekat, aku rasa aku perlu mencari alternatif lain untuk memperoleh wang masuk. Forex trading aku masih berjalan seperti biasa walaupun baki wang yang ada seperti "hidup segan, mati tak mahu". Mampukah aku mencapai matlamat menjadi jutawan dalam masa 5 tahun ?



RINGKASAN LANGKAH - LANGKAH AWAL SQUTOPUS

1)Membuat Blog
i ) Blog Perniagaan mengenai PTC program (Paid-To-Click) - Belum Buat SEO
ii ) Blog Peribadi Bahasa Melayu (Blog inilah. Hehehe) - Belum Buat SEO
iii) Blog Peribadi English (Untuk Improvekan BI aku) - Belum Buat SEO
iv) Blog English untuk Adsense (Pasal Pendapatan Internet) - Belum Buat SEO
(Permohonan untuk mendapatkan akaun adsense direject oleh google)

2)Merancang Membuat Blog Baru yang Menepati Kehendak Google Adsense
- Sedang menganalis dan mencari niche yang sesuai

3)Menunggu panggilan Kerja Pemasangan Komponen Elektrik dalam Kapal
- Kerja on job paying. Selepas buat kerja terus dapat payment
- Kalau tak dapat, cari alternatif lain untuk mendapat wang masuk.

No comments:

Post a Comment